2013年10月11日金曜日

国際シンポジウム「グローバル・アナーキズムの過去・現在・未来~世界とアジアをつなぐために」第2報告の概要 Summary of the second Presenter's Report of International Symposium "Global Anarchism: Past, Present and Future. For Connecting Asia to the World"

国際シンポジウム「グローバル・アナーキズムの過去・現在・未来~アジアと世界をつなぐために」

2013年11月16日(土)10:00~17:00 明治大学リバティータワー1083教室にて

第2報告者 栗原康さんの報告要旨(他の報告者の報告要旨もこれから順次発表する)
 

蜂起の思想 ―大杉栄の米騒動論 
 本報告では、大杉栄の米騒動論をあつかう。 

1918年の米騒動は日本最大の暴動であった。当時、おおくの知識人が米騒動を目のあたりにして、前年におこったロシア革命をおもいだした。米騒動の原因は貧困問題にあり、その不満が米価の高騰によって爆発したのである、と。米騒動に参加していたのは、たんなる有象無象の群衆ではなく、おなじ社会の一員として、おなじように人間らしく生きたいとおもっている大衆である。貧困問題は個人的な問題ではなく、社会全体の問題である。そのように考えて、社会主義者ばかりでなく、政府も社会政策をつうじて、社会の平等化をはかろうとするようになった。「社会」の形成が、政治的課題になったのである。



 これにたいして、大杉は米騒動をみて、民衆は社会を捨てさろうとしていると考えた。大杉にとって、社会とは民衆を統治するための支配的装置にほかならなかった。統治者は、民衆をおなじ社会の一員としてとらえることによって、かれらを同質的な存在とみなすことができる。だれもがおなじような欲求をもっており、その欲求は数量化することもできれば、交換可能なものとしてもあつかうこともできる。統治者にたいする不満の声がたかまれば、その欲求を計算して部分的にみたせばいい。資本主義は、この社会と密接にむすびつきながら浸透しており、ひとは社会の一員として、資本家、労働者、消費者などの社会的アイデンティティをもって生きている。すべてはカネではかられ、いかに利潤をあげるのか、いかにはたらきにみあった賃金を手にするのか、いかにたかい商品を買えるのか、それがアイデンティティの基準となる。米騒動がおこったのは、こうした資本主義の社会が定着しはじめたまさにそのときであった。


大杉が目にした米騒動は、大衆の行動などではなく、あくまで有象無象の群衆のあつまりであった。もはや適正な価格という発想はなく、自分たちで価格を設定してコメをもちさろうとしていく。それを拒もうとする米屋があれば、火をつけてでも、そのうさをはらそうとする。警官や軍隊がやってくれば、その場にいあわせた者たちで、あの手この手をつかって応戦する。日々の仕事でつちかった力や技は、もはやカネを稼ぐためではなく、警官や軍隊とたたかうために、あるいはうさをはらすその喜びのためにいかされる。米騒動にくわわった群衆たちは、あきらかに社会のことなんて考えていない。むしろ、労働者や消費者といった社会的アイデンティティを放棄することに解放感をおぼえていた。米騒動は、社会に亀裂をひきおこしていたのである。本報告では、大杉が民衆芸術論をもちいて、このことを理論化していたことをあきらかにする。

 本報告で、こうしたテーマをえらんだのは、現在の日本において、社会の廃絶が急務であると考えたからである。312以降、放射能がとびかう東北と北関東では、過剰なくらい社会の動員力が増している。経済復興のために、放射能をあやぶむ声はパニックやヒステリーとみなされ、労働者として、消費者として、夫や妻として、節度をもって行動することがもとめられる。放射能を気にしないということは、遅かれ早かれ、死を意味するのだが、それでも社会が強力に機能しつづけている。

かつて、福祉国家から新自由主義への転換を宣言しようとしたとき、マーガレット・サッチャーは「もはや社会は存在しない。あるのは個人と家族それだけだ」と述べた。これは、もはや政府は社会の平等化なんてはからないという意味であったが、しかし個人や家族がつとめるべき社会的アイデンティティについては徹底的に強化されてきた。まともな仕事なんてなく、生活に窮しても、社会はなにもしてくれないにもかかわらず、社会のために、国のために必死になってはたらくことがもとめられている。こんにちの日本はその延長線上にあり、それがさらに露骨になってあらわれているということができるだろう。

もともと、社会は統治のための支配的装置にほかならなかった。だとすれば、わたしたちはいまこそサッチャーの言葉を字義どおりに実践するときなのではないだろうか。「もはや社会は存在しない」。本報告では、大杉の米騒動論をつうじて、あらためて社会に亀裂をはしらせるという思想を掘りおこしたいと考えている。

International Symposium on November 16, 2013 at Liberty Tower of Meiji University

From 10 a.m. to 18 p.m.

Report Overview of first Presenter Yasushi Kurihara (other Reports coming ASAP):  
 "Thought on Uprising – Sakae Ōsugi’s Theory on the Rice Riots" 
 In this report I will be discussing Sakae Ōsugi’s theory on the Rice Riots. 
 The rice riots of 1918 were riots of the largest scale to have taken place in Japan. At the time many intellectuals who witnessed the riots thought of the Russian revolution of the previous year. Saying that the cause of the riots lay in the issue of poverty, and that discontent exploded due to the dramatic rise in the price of rice, they claimed that the people participating in the riots were not merely a random gathering of people, but that they were people inhabiting the very same society as them, looking to live within it in a dignified way. They claimed that the issue of poverty was not a personal problem, but that it was a problem of society as a whole. Thinking this, not only socialists but the government also started to take measures towards the equalization of society through social policy reform. The very shaping of society became a political agenda. 

  In contrast to this, Ōsugi saw that the people involved in the riots were trying to leave society behind. To Ōsugi, society was nothing other than a dictatorial function in place to govern the people. By state authorities viewing the people as members of the same society, they could view them all as one and the same - they could view everyone as having the same needs and desires and treat those desires as things that could simply be multiplied or exchanged. If discontent was expressed towards the authorities, they had simply to calculate and categorically address what was being demanded. As capitalism is closely tied with society and has permeated it, people, as members of society live with social identities such as capitalist, worker and consumer. All is measured by money, and how one can raise profits, how one can obtain compensation of the worth of one’s work, and how one can purchase more expensive goods become the basis of one’s identity. The rice riots erupted just as this type of capitalist society was starting to take hold. 

  However, Ōsugi did not see the rice riots as anything like a popular movement, but rather as a random gathering of people. Going beyond the idea of appropriate prices, they decided the price themselves and would try to take away the rice for that price. If any rice shop attempted to stop them, they would go so far as to set fire to the shop to eradicate the oppressor. If the police or military came, they fought them in any way that was disposable to the people present. The strengths and skills that they had built through their daily work were no longer being used to make money, but rather to fight the police or military or to the ends of the joy in eradicating the oppressor. It is apparent that the people who got involved with the riots were not thinking of society. Instead they felt a sense of release and freedom in shedding social identities of worker and consumer. The rice riots sent cracks through society. In this report I would like to demonstrate that through the theory of people’s art, Ōsugi logically discussed this theory on the rice riots.

The reason I chose this theme is because I think that in Japan now the dismantling of society is pressing and urgent. Post 3/11, in irradiated North East Japan there is an excess of social resources. Towards economic recovery, voices expressing concern over radiation are disregarded as panic or as hysteria, and as workers, as consumers, as husbands and wives, we are expected to act in economic ways. Despite the fact that ignoring radiation will sooner or later mean death, society is continuing to function, full force. 
When proclaiming the change from a welfare state to a neoliberal state, Margaret Thatcher said that: “There is no such thing as society: there are individual men and women, and there are families.” This meant that the government would not be taking measures towards the equalization of society, but at the same time the expectation around social rolls that individuals and families are to fill have been emphasized ever more. Despite the fact that there is no decent employment available and society will not aid those who are struggling, people are expected to work desperately for society, for the country. Japan is now at a point where this phenomenon has made it’s progression to, and one could say that it has been made quite bare and visible.
 If we are to take society as only having ever been a dictatorial function in place to govern the people, would not now be the time to literally practice Thatcher’s words: “there is no such thing as society”? In this report, through Ōsugi’s theory on the rice riots, I hope to unearth thought that will send cracks through society anew.


 

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